Pieredzes stāsts. Jānis Garančs par Uzņēmuma inteliģences sertifikātu.

Uzņēmuma inteliģences sertifikāts gan Latvijā, gan ārpus tās parāda uzņēmuma potenciālu, līdz ar to rada iespēju būt labam, perspektīvam un ilgtspējīgam partnerim.

Jānis Garančs ir uzņēmuma Aloja Starkelsen ģenerāldirektors. Viņa vadītais uzņēmums saņēmis Uzņēmuma inteliģences sertifikātu.

Kāpēc jums bija svarīgi iegūt Uzņēmuma inteliģences sertifikātu?

Balstoties uz modernās psiholoģijas pamatiem, ir izveidots domāšanas veids, kā uzņēmēji var atklāt un izmantot savu personību, potenciālu, lai pieņemtu pareizus lēmumus, ko plašāk pazīstam ar nosaukumu psiholoģiskā spiegošana. Izmantojot tās metodoloģiju dzīvē, tiek panākta uzņēmēja lēmumu pieņemšanas efektivitāte, un, pateicoties vērtējumam, ko sniedz Uzņēmuma inteliģences atzinums, iespējams uzzināt, kā tas darbojas vai nedarbojas, līdz ar to gūt iespēju pilnveidoties. No savas pieredzes varu teikt: Uzņēmuma inteliģences sertifikāts gan Latvijā, gan ārpus tās parāda uzņēmuma potenciālu, līdz ar to rada iespēju būt labam, perspektīvam un ilgtspējīgam partnerim.

Uzņēmuma inteliģences atzinums tika gatavots jūsu uzņēmumā?

Bija gan anketēšana, gan intervijas, gan arī speciālisti darbojās pašā uzņēmumā. Lieliski ir tas, ka ar uzņēmuma vadību pilnībā tiek saskaņots darba plāns, ko un kā pētīs. Līdz ar to man tas nesagādāja nekādu stresu.

Esam eksportā bāzēts uzņēmums, dominējošā daļa ir tieši eksports. Ja nosaukumā ir Coca-Cola vai kas tamlīdzīgs, tas visu pasaka. Tā kā mūsu zīmols nav skaļš un slavens, lai būtu konkurētspējīgi, mums ir jābalstās uz dažādām kvalitātes sistēmām. Jo vienkārši Alojas nosaukums pasaulē un pat Latvijā neizsaka neko. Lai spētu konkurēt ar Austrijas, Dānijas vai citiem uzņēmumiem, mums jāparāda, ka esam tikpat labi vai pat labāki. Iespēja, ko mūsdienās dod pasaule un ko varam izmantot, ir atzinumi, sertifikācija, kvalifikācijas sistēma. Tas nozīmē: trešā puse tevi novērtē un pasaka – jā, šis uzņēmums atbilst kvalitātes prasībām vai bioloģiskās lauksaimniecības standartam. Mūsu gadījumā uzņēmums atbilst ne tikai Eiropas, bet arī Ķīnas un Japānas bioloģiskās lauksaimniecības standartam. Tātad varam eksportēt gan uz šīm, gan citām valstīm. Paralēli šim sertifikātam mūsu uzņēmumam ir vēl 17 kvalitātes sistēmas.

Jā, Uzņēmuma inteliģences atzinumam nav simtiem gadu sena vēsture, atzinību tas iegūs ar laiku. Būtiskais ir tas, uz ko atzinums balstīts. Šajos laikos varam ieiet internetā un par zināmu summu nopirkt desmitiem balvu un sertifikātu, ar ko lielīties biznesa partneriem. Tiem gan nav nekādas vērtības. Piemēram, mēs visi zinām, kāds ir īstais mocarellas siers. Tirgū varam nopirkt desmitiem analogu, taču tie ir ļoti tālu no tā, kas Itālijā. Līdzīgi ar psiholoģiju – gradācijas ir ļoti plašas. Biznesā visi, kam nav slinkums, piesauc personību, personības attīstību, bet nereti ir ļoti tālu no tās. Uzņēmuma inteliģences atzinums ir pilnīgi cits stāsts – tas ir zinātniski pamatots, balstīts uz psihologu un psiholoģijas skolu izpēti par personu, personību, organizācijas potenciālu. Šeit tiek piedāvāta biznesa potenciāla atklāšana, iespēja ielikt savu domāšanu skaidrā rāmī. Iespējams saprast, atklāt, kā vari uzticēties sev, savām domām, sapņiem, kā, ne tikai bāzējoties uz smalku biznesa plānu un ekonomiskiem aprēķiniem, saprast, vai attiecīgo lietu ir vērts darīt vai ne.

Tiesa, savulaik esmu apguvis psiholoģiskās spiegošanas biznesa domāšanas veidu, tāpēc man uzreiz bija skaidrs, kas ir Uzņēmuma inteliģences atzinums. Līdz ar to bija viegli pieņemt lēmumu – gribu to veikt.

Kādi bija jūsu lielākie ieguvumi?

Gan es pats, gan darbinieki jau iepriekš bijām apguvuši psiholoģiskās spiegošanas apmācības, bijām informēti, kādiem mums jābūt, un to praktizējām jau vairākus gadus. Tāpēc nebija liela satraukuma par to, ka sertifikātu nesaņemsim. Taču, ja arī kāds uzņēmums atzinumu nesaņem, tiek parādīts ceļš, kā tikt pie sertifikāta. Tu uzzini, kā kļūt efektīvākam lēmuma pieņemšanā un uzņēmuma procesos. Atzinums nevis liek atcerēties skolā mācīto, bet ļauj pieņemt pareizus lēmumus, izmantojot savu prāta potenciālu. Viens ir tas, ko iegūst uzņēmums, – guvām pietiekami daudz informācijas, kuru varam izmantot attīstībai, izaugsmei. Otrs – iegūto sertifikātu varam rādīt saviem biznesa partneriem un teikt – jā, mums ir kvalitātes drošība, bioloģiskais un bezglutēna produkts plus inteliģenta komanda. Jebkurā gadījumā pat uzņēmumam, kurš nezina, kas tas ir, tas ir vērtīgi.

Kā iegūtais sertifikāts uzlabojis uzņēmuma darbību?

Ir kļuvis daudz vieglāk strādāt, vieglāk pieņemt lēmumus. Uzņēmēju vidē ir teiciens, ka jāizmanto čujs, ņuhs un poņa. Uzņēmēji tos izmanto, līdz galam neizprotot, kas tas ir un kā tas strādā. Līdz ar to reizēm tas nostrādā, reizēm ne. Gūtās zināšanas ļauj saprast – cilvēka prātā ir vairāk informācijas, nekā apzināmies. Ar maņām uzņemam daudz vairāk informācijas, nekā ikdienā apstrādājam. Šī informācija nekur nepazūd, tā ir mūsu prātā, un mēs varam to izmantot. Ir instrumenti, kurus izmantojot varam pietiekami precīzi operēt ar informāciju, kas ir mūsos, mūsu potenciālu un pieņemt pareizus lēmumus.

Atzinuma rekomendācijas ir saprotamas un pielietojamas, mūsu uzņēmuma izpētes ietvaros tika vizualizētas biznesa attīstības iespējas – gan uzņēmuma vadības jomā, gan lēmumos, kas paredz eksporta tirgus attīstību. Par psiholoģiskās spiegošanas metodoloģijas ieguvumiem varu teikt, ka pirms desmit gadiem, kad sāku strādāt, bijām viens no mazākajiem cietes ražotājiem Eiropā. Apgrozījums bija vairāk nekā trīs miljoni eiro, tagad mūsu mērķis ir 10 miljoni. Pašlaik jau esam tikuši līdz astoņiem miljoniem eiro. Esam iekļuvuši starp bioloģiskās kartupeļu cietes vadošajiem ražotājiem pasaulē un attīstām konceptuāli jaunu pārtikas izejvielu – bioloģisko pelēko zirņu miltus. Līdz šim pasaulē šāda izejviela vispār neeksistēja. Tas ir ļoti liels izaicinājums nelielam uzņēmumam – piedāvāt pasaulei konceptuāli jaunu izejvielu. Nedomāju, ka bez psiholoģiskās spiegošanās zināšanām es būtu tik drosmīgs lēmumu pieņemšanā.

Avots: žurnāls KLUBS Nr. 03 (303)

KLUBS_Uznemuma-potencials.pdf-copy-1-1